Scenariusz ślubu i wesela – dlaczego jest taki ważny?

Autor: Zuza Kuczbajska – Ślubna Pracownia Warszawa

Artykuł ekspercki napisany dla portalu PobieramySię.pl.

Ślub i wesele to niezwykle skomplikowana impreza, która wymaga profesjonalnego podejścia. Dlatego wszystkim Pannom Młodym, które organizują to wydarzenie na własną rękę radzimy: NAPISZCIE SCENARIUSZ!

W dniu wesela wszyscy są zaprzątnięci setką spraw. Czy to rodzice, czy świadkowie dostają swoje funkcje, jednak nie sposób zapanować nad wszystkimi. Prędzej czy później powstanie bałagan. Świadek zapomni obrączek, świadkowa halki pod suknię. Mama nie rozliczy się ze skrzypkiem przed ślubem, a ojciec nie przypilnuje, aby alkohol był wstawiony do chłodni na czas. Niepotrzebny stres, awantura wisi w powietrzu.

Scenariusz to fantastyczny dokument, wręcz narzędzie, które pozwoli zaplanować w czasie, niekiedy co do minuty, przygotowania w dniu ślubu. Określi szczegółowo odpowiedzialność i zadania poszczególnych osób z rodziny. Będzie też niezwykle pomocny dla wykonawców na weselu. Uwierzcie mi, jako konsultantka ślubna, nasłuchałam się wielu słów podziękowań od fotografów, zespołów, dj’ów, czy menadżerów restauracji, że dzięki scenariuszowi o wiele łatwiej im się pracuje.

Zatem co powinno się znaleźć w takim scenariuszu:

  • kontakty do wszystkich usługodawców
  • tabelka z rozliczeniem, komu ile i o której godzinie
  • rozpisany podział zadań, czym zajmują się rodzice, czym świadkowie, czym rodzeństwo itd.

Następnie minuta po minucie zaplanujcie dzień. Co należy uwzględnić? Oto zestaw podstawowych pytań, na które trzeba sobie odpowiedzieć i wpisać odpowiedzi do scenariusza:

  • o której rozpoczynają się przygotowania Panny Młodej, kiedy planowana jest fryzura i makijaż
  • kto i kiedy dowozi bukiet dla Panny Młodej i pozostałe kwiaty dla Pana Młodego, świadków, na samochód itd.
  • kiedy kończą się przygotowania i odbywa się np. błogosławieństwo
  • kiedy podjeżdża limuzyna ślubna, kto ją dekoruje
  • kiedy Państwo Młodzi wyruszają na miejsce ślubu, jak długo trwa przejazd
  • kiedy zaczyna się ślub i ile trwa, jak długo trwają życzenia, kto zajmuje się noszeniem kwiatów i prezentów od gości do samochodów
  • jak przebiega przejazd gości na miejsce wesela, czy jest specjalny transport, czy wszyscy jadą razem, czy Para Młoda na początku, czy na końcu
  • jak wygląda powitanie (opcja na pogodę i niepogodę), czy będzie chleb i sól, czy woda i wódka a może dwie wody lub szampan
  • jak przebiega pierwszy posiłek (spis dań, godzina rozpoczęcia i zakończenia kolacji), jaka muzyka gra podczas posiłku
  • kiedy przewidziany jest pierwszy taniec, do jakiej piosenki tańczycie, jak długo tańczycie sami, kiedy dołączają się do Was goście
  • jak przebiegają sety zespołu/dj’a, kiedy planowane są zabawy, atrakcje, podziękowanie rodzicom itp.
  • kiedy serwowane są kolejne posiłki bądź uruchamiane bufety
  • jak przebiegają oczepiny, kiedy serwowany jest tort
  • kiedy przyjeżdża transport po gości
  • kiedy kończy się impreza
  • itp.itd.

Oczywiście każdy ślub i wesele jest inne i pewne jest, że w powyższych zagadnieniach zabrakło różnych innych, też istotnych kwestii. Niemniej mam nadzieję, że dokładność powyższych pytań uzmysłowi Wam, jak ważne jest szczegółowe zaplanowanie tej uroczystości.

Wydrukujcie kilka wersji pełnego scenariusza i przekażcie świadkom, rodzicom, bądź osobom, które w dniu Waszego ślubu będą spełniały funkcję Waszych pomocników i koordynatorów imprezy.

Kiedy stworzycie już bazowy scenariusz, napiszcie wersje skrócone dla zespołu/dj’a, fotografa, kamerzysty i menadżera restauracji. Prześlijcie im ten dokument kilka dni przed ślubem i upewnijcie się, że otrzymali i zapoznali się z nim. W tych scenariuszach uwzględnijcie wszystkie kwestie dotyczące danego wykonawcy:

  • kiedy powinny rozpocząć się przygotowania na miejscu wesela (a dla fotografa, kiedy i gdzie ma się pojawić)
  • kiedy jest przewidywana pełna gotowość
  • jak dokładnie przebiega wesele
  • kiedy nastąpi rozliczenie usługi (o ile przewidziane jest w trakcie wesela), kto za to odpowiada
  • kiedy planowane jest zakończenie pracy danego usługodawcy.

Najważniejsze w pisaniu scenariuszy dla wykonawców jest to, żeby uniknąć konfliktów w stylu – serwowanie posiłku w połowie muzycznego seta. Bo w takich przypadkach ani restauracja nie jest zadowolona (dania stygną), ani zespół (goście muszą przymusowo zejść z parkietu), ani sami goście (psujemy im naturalny cykl zabawy).

Mam nadzieję, że powyższe informacje Wam się przydadzą, a dzień Waszego ślubu będzie uporządkowany, przepełniony spokojem, radością i zabawą. Tego Wam, w imieniu całej Ślubnej Pracowni życzę. A jeśli stwierdzicie, że koordynacja ślubu i wesela to zadanie dla profesjonalistów, znacie nasz adres www.slubnapracownia.pl.

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *