Czy w zawodzie konsultanta ślubnego odnajdują się tylko kobiety? Jest niewielu mężczyzn, którzy prowadzą agencję ślubną.
Wedding planner, czyli po polsku konsultant ślubny, to osoba, która organizuje śluby i wesela. Jest to dość specyficzna branża, choć podobna do organizacji eventów, w której często spotyka się mężczyzn. Jednak przy organizacji ślubu i wesela, lepiej czują się kobiety. Przede wszystkim dlatego, że głównie podczas projektów współpracuje się z przyszłą Panną Młodą. Niewielu mężczyzn znalazłoby pasję w wybieraniu sukni ślubnych, zaproszeń, kwiatów. Choć oczywiście są wyjątki. W Polsce jest kilku konsultantów ślubnych, ale często działają w duecie z kobietami. Oni zajmują się kwestiami formalnymi, negocjacją umów, prowadzeniem projektów, natomiast one konsultują kwestie dekoracji, strojów, zaproszeń itp.
Czy konsultantem ślubnym można zostać w każdym wieku?
Przeważnie o zawodzie konsultanta ślubnego marzą młode dziewczyny, które zorganizowały własne wesele, lub intensywnie pomagały rodzinie bądź przyjaciółkom w przygotowaniach. Odkrywają jak urokliwa jest to praca. Dlatego przeważnie wedding plannerki są dość młode. Ale są również wyjątki. Zuza Kuczbajska, właścicielka sieci agencji ślubnych, działających pod marką „Ślubna Pracownia” mówi – W naszej sieci franczyzowej są osoby bardzo młode, dwudziestokilkuletnie, ale również dojrzale Panie. Jedna z konsultantek agencji ma nawet po pięćdziesiątce i świetnie sobie radzi. – dodaje Kuczbajska. W tym zawodzie liczą się kontakty. Trzeba być wszechstronnym, mieć doświadczenie w pracy z ludźmi, dlatego wbrew pozorom osobom młodym wcale nie jest tak łatwo utrzymać się w branży, zdobyć zaufanie klientów.
Jakie cechy powinien posiadać konsultant ślubny?
Konsultant ślubny powinien być wszechstronny. Uzdolniony artystycznie, kreatywny, pomysłowy. Ale podczas realizacji wesela niezbędne okażą się umiejętności typowego menadżera. Negocjacje, podpisywanie umów, koordynacja pracy podwykonawców, delegowanie obowiązków, to chleb codzienny wedding plannera. Ponadto przyda się przeszkolenie psychologiczne, bowiem konsultant ślubny, obsługując bardzo różne pary, musi wykazać wiele empatii. Powinien dogadywać się z Młodą Parą bez słów. Ponadto często musi mediować między narzeczonymi a ich rodzinami. Dzień wesela to wiele stresów i niespodziewanych sytuacji, więc profesjonalny wedding planner powinien umieć rozładować napięcie swoich klientów, uspokoić ich, a tymczasem poradzić sobie z problemami. Szybko podjąć dobre decyzje.
Jak można stać się konsultantem ślubnym?
Są dwie drogi, albo założyć własną firmę, albo szukać zatrudnienia na etacie. Z tą drugą formą pracy jest zdecydowanie trudniej. Branża jest bardzo młoda, działają na niej głownie mikrofirmy, które nie mogą sobie pozwolić na zatrudnianie pracowników, ale oczywiście są wyjątki. Czasem wolne wakaty pojawiają się w lato, czyli szczycie weselnego sezonu, kiedy brakuje rąk do pracy. Ale już w miesiącach zimowych pracy jest o wiele mniej, dlatego licząc na zatrudnienie, lepiej nastawiać się na pracę czasową, czy kilkumiesięczne praktyki.
Dlatego najlepiej postawić na samozatrudnienie. Warto zacząć od ukończenia kursu, organizowanego przez uznane na rynku agencje. – Kurs pozwala uniknąć wielu błędów, które mogą kosztować młodą firmę nawet plajtę. Podczas naszych szkoleń dzielimy się z uczestnikami swoją wiedzą, doświadczeniem. Opowiadamy o problemach z jakimi się spotkałyśmy podczas kilkuletniej działalności na ogólnopolskim rynku. – opowiada Joanna Bednarczyk ze Ślubnej Pracowni, która prowadzi takie szkolenia.
Inną drogą jest wykupienie licencji w sieci franczyzowej. Obecnie na rynku jest kilka agencji, które sprzedają swoje know-how. Wtedy oprócz wiedzy doświadczonych konsultantów, młoda firma dostaje pakiet narzędzi, umów, poznaje procedury zdobywania i obsługi klientów. Przechodzi szkolenia praktyczne z profesjonalnej koordynacji ślubu i wesela. Jest otoczona stałą pomocą ze strony Franczyzodawcy, wspierana okresowymi szkoleniami. – Mimo że nasza licencja nie jest tania, możemy łatwo wykazać, że uruchomienie własnej agencji ślubnej często jest o wiele bardziej kosztowne. – komentuje Zuza Kuczbajska, Franczyzodawca Ślubnej Pracowni – Zwłaszcza, że na początku wielu młodych przedsiębiorców popełnia liczne błędy. Ponadto obecnie, aby wybić się na rynku, trzeba posiadać duże zasoby finansowe na kampanię promocyjną. Wchodząc do sieci, franczyzobiorca od razu działa jako rozpoznawalna firma. Dzięki temu oszczędza na reklamie oraz znacznie szybciej pozyskuje pierwszych klientów – dodaje Kuczbajska.
Kiedy najlepiej uruchomić agencję ślubną?
Obecnie w Polsce „pobiera się” wyż demograficzny, dlatego do organizacji ślubu i wesela trzeba przystąpić z kilku-, kilkunastomiesięcznym wyprzedzeniem. Myśląc o otwarciu własnej agencji najlepiej wstrzelić się w czas, kiedy młode pary zaczynają intensywnie myśleć o przygotowaniach. Takim okresem są miesiące jesienne i zimowe. Dlatego biznes warto organizować w lato, szukać podwykonawców, sprawdzić ich „w boju” podczas innych wesel. A oficjalnie wystartować na jesień.
Jedna odpowiedź
Konsultant ślubny to dla niektórych, zapracowanych par istne zbawienie 🙂 Sama praca konsultanta do najłatwiejszych nie należy za to umie przynieść mnóstwo satysfakcji. Szkoda, że wśród ludzi wciąż panuje mylne przekonanie, że ślub i wesele zorganizowane przez profesjonalistę to domena ludzi bardzo zamożnych. Tak na prawdę konsultant ślubny pozwoli zaoszczędzić i utrzymać się w założonym budżecie.