dokumenty niezbędne do zawarcia małżeństwa

Autor: Anna Boroń – Ślubna Pracownia Małopolska

Tekst powstał dla portalu ABC Ślubu.

Jakże miłe jest decydowanie, jaki powinien być bukiet ślubny lub przymierzanie wielu sukien ślubnych… ale oprócz przyjemnych spraw, jakie należy załatwić w czasie organizacji ślubu i wesela istnieją też te bardziej przyziemne. Niestety, tu też czeka nas papierkowa robota, bowiem niezależnie od rodzaju ślubu musimy zgromadzić odpowiednie dokumenty.

dokumenty slub cywilny

Ułatwieniem dla par biorących ślub w kościele jest wprowadzony w 1998 r. konkordat, który umożliwia wzięcie ślubu tzw. konkordatowego (ślub kanoniczny ze skutkami cywilnymi). Mimo, że nie trzeba już załatwiać osobnego ślubu cywilnego to jednak wizyta w Urzędzie Stanu Cywilnego jest dalej konieczna.
Najwcześniej, na trzy miesiące przed ślubem, a najpóźniej na 31 dni należy zjawić się w USC i spisać protokół. Wcześniej trzeba pobrać z USC skrócony akt urodzenia. Następnie urzędnik wystawia zaświadczenie o braku przeciwwskazania do małżeństwa. Ten dokument w trzech egzemplarzach należy dostarczyć do parafii. Sytuacja trochę się komplikuje, gdy do ślubu przystępuje cudzoziemiec. Powinien on dostarczyć również akt urodzenia oraz dokument o braku przeciwwskazań do małżeństwa, o ile jego kraj takie wydaje (takich dokumentów nie wydaje Albania, Australia, Chorwacja, Estonia, Grecja, Hiszpania, Serbia i Czarnogóra, Litwa, Malta, Macedonia, Rumunia i Ukraina i USA). Dokumenty te powinny zostać przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego. W trakcie spisywania protokołu również powinien być obecny tłumacz. Te informacje są ważne, aby dobrze zaplanować harmonogram działań, mieć przygotowane odpowiednie dokumenty oraz umówione spotkanie z tłumaczem. Często pary „wpadają” z zagranicy tylko na kilka dni – dobrze więc odpowiednio się przygotować. W przypadku, gdy kraj, z którego pochodzi jedno z narzeczonych, nie wydaje zaświadczenia o braku przeciwwskazań do zawarcia małżeństwa, należy dodatkowo zwrócić się do sądu rejonowego o uchylenie potrzeby takiego zaświadczenia.

Równolegle możemy gromadzić dokumenty kościelne. Są one ważne 6 miesięcy, od pobrania do daty ślubu (tu pojawia się wiele błędów w różnych poradnikach). Ze swoich parafii narzeczeni muszą pobrać dokumenty chrztu i bierzmowania. Należy również posiadać zaświadczenie o ukończeniu kursu przedmałżeńskiego. Do dokumentacji ważne są jeszcze potwierdzenia odbytych spowiedzi. A jeśli ślub odbywa się poza parafią, w której mieszkają młodzi ważne będzie, aby dostarczyć tzw. licencję oraz zaświadczenie o zapowiedziach.
Co jest bardzo ważne, przy rozpoczęciu zbierania i załatwiania dokumentów kościelnych?
Należy pamiętać, że miejscem właściwym załatwiania spraw ślubu jest dla narzeczonych parafia zamieszkania jednego z nich. Tam należy się zgłosić, aby spisać tzw. protokół przedślubny. Jeśli ślub odbywa się w tej samej parafii – nie ma większego problemu. Wszystkie dokumenty należy donieść do kancelarii tej parafii. Jeśli natomiast, ślub odbywa się poza parafią zamieszkania – dokumenty będą musiały być do niej przesłane przez proboszcza, reszta zaś doniesiona przez Młodą Parę.

Sytuacja jeszcze bardziej komplikuje się, gdy kościół, w którym bierzecie ślub nie jest kościołem parafialnym. Trzeba to wcześniej sprawdzić, gdyż czeka was wtedy więcej załatwiania. Na pewno ksiądz powinien o tym poinformować, ale też dobrze zdawać sobie sprawę, gdzie i jakie dokumenty trzeba wtedy dostarczyć.

Ślub konkordatowy – niezbędne dokumenty

dokumenty slub konkordatowy
Nie wdając się w szczegóły, można jednak wyliczyć kilka podstawowych kroków w przypadku ślubu konkordatowego:

1. Rezerwacja daty ślubu w kościele.
2. Spisanie protokołu przedślubnego w parafii zamieszkania jednego z narzeczonych (najpóźniej na miesiąc przed ślubem).
3. Pobranie świadectwa chrztu i bierzmowania z rodzinnej parafii oraz adnotacji, że nie wstąpiło się w związek małżeński (najwcześniej na 6 miesięcy przed ślubem).
4. W przypadku, gdy ślub odbywa się poza parafią zamieszkania jednego z narzeczonych należy zadbać o tzw. licencję dla księdza z parafii, której odbędzie się ślub oraz koniecznie zaświadczenie o odbytych tzw. zapowiedziach.
5. Spisanie protokołu w USC (m.in. w sprawie nazwiska żony oraz dzieci) oraz pobranie skróconego aktu urodzenia i oświadczenia o braku przeciwwskazań do małżeństwa (najwcześniej na 3 miesiące przed ślubem, najpóźniej na 31 dni), uiszczenie opłaty skarbowej w wysokości 84 złotych.
6. Odbycie nauk przedmałżeńskich i uzyskanie stosownego zaświadczenia.
7. Dostarczenie księdzu udzielającemu ślubu zaświadczenia o przedślubnych spowiedziach obojga narzeczonych.
8. Spisanie aktu ślubu (najpóźniej na tydzień przed ślubem).

Ślub cywilny – niezbędne dokumenty

Kraków Paulina i Szymon 20141
W przypadku zawierania ślubu cywilnego:

1. Zarezerwowanie daty ślubu w danym USC. Od stycznia 2015 r. można już urządzać śluby plenerowe poza budynkiem USC!
2. Spisanie protokołu w USC.
3. Dostarczenie skróconego akt urodzenia oraz dokumentu o braku przeciwwskazań do małżeństwa – wdowcy powinni dostarczyć akt zgonu współmałżonka a rozwodnicy – decyzję o rozwodzie lub skrócony akt małżeństwa z adnotacją o rozwodzie.
4. Uiszczenie opłaty skarbowej w wysokości 84 zł.
Cudzoziemcy powinni:
– dostarczyć przetłumaczony akt urodzenia
– dostarczyć dokument o braku przeciwwskazań do małżeństwa (jeśli kraj tego nie wydaje trzeba wystąpić o zgodę do sądu) tzw. Superintendent Registrar’s Certificate of no impediment to marriage pursuant to the marriage with foreigners.
W czasie ślubu cywilnego powinien być obecny tłumacz przysięgły.
W przypadku dokumentów kościelnych nie ma konieczności tłumaczenia dokumentów, natomiast w trakcie ceremonii wystarczy aby duchowny znał język obcy.
W czasie ślubu należy posiadać przy sobie dowody (paszport) – zarówno państwo młodzi jak i świadkowie.
Nie sposób w tak krótkim artykule wymienić wszystkich ważnych informacji dlatego dobrze jest poradzić się swojego konsultanta ślubnego lub poinformować w USC lub u proboszcza.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp

5 Responses

  1. Bardzo ciekawy wpis! Kto by pomyślał ze może być to aż tak skomplikowane.

  2. Dziekuje bardzo za szybka odpowiedz.

    Kontaktowalam sie z konsulatem i powiedzieli, ze wydaja „zapewnienie przedślubne”, w jednym egzemplarzu (spotkalam sie wczesniej z informacjami, ze USC wydaje 3 kopie). Oto wzor: http://dublin.msz.gov.pl/resource/691e9a05-95ff-45d0-90a7-6af52c1f2ac0:JCR

    Czy spotkala sie kiedys Pani z takim zaswiadczeniem? Czy to to samo, co Zaświadczenie (do ślubu konkordatowego) stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa? Czy potrzebujemy dodatkowe egzemplarze czy jeden wystarczy?

    bede wdzieczna za pomoc.

    dziekuje!

  3. Nie ma rejonizacji jeśli chodzi o USC. Możecie Państwo udać się do dowolnego urzędu, a za granicą do konsulatu lub ambasady. Wszystkie procedury proponuję rozpocząć z wyprzedzeniem, niemniej dokument z polskiego urzędu „o braku przeciwwskazań do zawarcia małżeństwa” musi być wydany najwcześniej 3 m-ce przed planowaną datą ślubu.

    Odpis aktu urodzenia jest bezterminowy, może Pani przedstawić nawet ten, który Pani rodzice otrzymali przy rejestracji Pani urodzin.

  4. Czy musimy udac sie do USC tam gdzie jestestem zameldowana czy do dowolnego? Mieszkamy zagranica i moj narzeczony jest obcokrajowcem.

    Czy odpis aktu urodzenia jest wazny tylko 3 miesiace? Musi byc wazny kiedy udamy sie do USC spisac protokol, prawda?

  5. Od stycznia 2015 r. można już urządzać śluby plenerowe poza budynkiem USC – w końcu, czekałam na to i na pewno mój ślub będzie na świeżym powietrzu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *